Paddentrek 2017

  • 21 april 2017
150 150 Peer2Peer

Paddentrek 2017

Het is weer het seizoen van de formatie. Fractieleiders en Kamervoorzitters melden zich om beurten alleen of in een gewillig glimlachend groepje bij verkenner en informateur Edith Schippers. Samen op weg naar een nieuw kabinet. In de slagschaduw van de sleep landelijke politici beweegt ook een gestage stroom van lobbyisten in haar richting: live, per brief, via app, twitter of mail. Het is weer het seizoen van de paddentrek.

Even lijkt ook het onderwijs een belangrijk thema voor lobbypraktijken. Vakbonden en vak- en pressiegroepen buitelen over elkaar heen om hun boodschap op de formatietafel te manoeuvreren. Soms doen ze dat om te remmen: ‘Mag het nu eindelijk eens rustig worden in het onderwijs!? Soms om een nieuwe must do toe te voegen aan een lange lijst met verlangens: ‘Dit is de kans om scholen toekomstbestendig te maken in deze veranderende wereld!’ Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Per slot van rekening heeft iedereen in Nederland verstand van onderwijs en voetbal, al zal dat laatste hooguit kans maken om als onderwerp behandeld te worden wanneer de koffiejuffrouw rondgaat.

Een paar opvallende onder de lobby’s:

De hyperactieve topkok Pierre Wind pleit al jaar en dag voor Voedselonderwijs. “Weet wat je eet”, roept hij in hijgende haast, in zinnen die qua snelheid soms die van Matthijs van Nieuwkerk overtreffen. Kennis van E-nummers en van verse groeten hoort volgens Pierre in het nationaal curriculum. “Er moet weer meer Muziek gegeven worden”, vindt het Koninklijke Concertgebouworkest. Zij sprokkelden de fondsen bij elkaar om een eigen muzieklesmethode uit te geven voor het PO: de Digitale Leerlijn Muziek. Leren ze ook beter van rekenen. Ook een andere tak van de creatieve sector laat zich horen: “Er moet meer Tekenen gegeven worden!” De kinderen van tegenwoordig kunnen niet meer zo goed tekenen, vinden onderzoekers. Vroeger …, ja vroeger.

Andere zeker-weters vinden dat de kinderen van tegenwoordig maar watjes zijn geworden. “Ze moeten meer Gevaarlijke spelletjes doen. Dan leren ze beter risico’s inschatten”, is hun mening. En de moderne, overbeschermende ouder krijgt de schuld van het softe karakter van de jeugd van tegenwoordig. En altijd steken weer pleitbezorgers voor Meer ict in het onderwijs de kop op. Nu even niet Maurice de Hond, maar wel andere deelnemers aan de iPaddentrek.

Wij van Peer2Peer weten er ook nog wel eentje. Wij vinden het natuurlijk de belangrijkste suggestie tot nu toe: alle leerlingen en studenten verdienen, sterker nog: hebben recht op een betere kans van slagen en een betere toekomst als ze kunnen worden bijgestaan door een Peer Buddy, Tutor, Mentor of Leader. Peer2Peer staat te popelen om dat waar te maken.

En mevrouw Schippers? Misschien heeft Edith ook wel een Peer nodig. In Engeland speelt John Cleese binnenkort mee in de kakelverse BBC-comedy ‘Edith’. Als Peer2Peer hem nou eens wat zou bijscholen als Buddy voor onze tijdelijke first lady … En wat humor plus een paar ‘silly walks’ zijn bij een formatie immers ook nooit weg.

“Geachte mevrouw Schippers, nu u toch bezig bent om  Nederland uit te lijnen naar de toekomst ….”

 

Dirk J. van der Spoel

April 2017