“Eigenlijk was het peer tutor traject voorbij, maar ik bleef haar helpen. Ik had mijn examens al gehaald en was klaar met school. Maar ik wist: ze was er bijna. En ja hoor, ze haalde haar wiskunde cijfer op van een magere 4 naar bijna een 6. Ze ging tóch over naar havo 5. Het grappige is, wij zouden elkaar in het dagelijkse leven nooit ontmoeten, ik heb dan ook allerlei dingen van haar geleerd, omdat ze uit een andere cultuur komt.”
Het lerarentekort blijft een structurele uitdaging voor het onderwijs. Docenten staan onder druk, tijd voor individuele begeleiding is schaars, en het risico op uitval en ongelijkheid groeit. En toch — of juist daarom — zien wij bij Peer2Peer dagelijks iets dat hoop geeft: leerlingen die opstaan, verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor elkaars groei.
Peer learning als structurele versterking
Bij Peer2Peer geloven we in de kracht van peer learning: het activeren van leerlingkracht als aanvulling op het onderwijsteam. Leerlingen worden opgeleid tot buddy’s, tutors of peer leaders en krijgen handvatten om medeleerlingen te ondersteunen binnen heldere, professionele kaders.
Dit is geen losse werkvorm, maar een stevig ingebedde aanpak, afgestemd op het schoolbeleid. De peer learners krijgen training, begeleiding en reflectiemomenten, en weten precies wat hun rol is — en wat niet.
Voorbeeld: een Peer Buddy Nieuwkomer
Een leerling die deelnam aan het Peer Buddy Nieuwkomer-traject vertelde hoe hij een pas aangekomen klasgenoot hielp om zich thuis te voelen op school. Samen deden ze de oefening “De Wegwijzer”, waarbij ze een plattegrond van de school tekenden en foto’s van lokalen en leraren gebruikten om structuur en herkenning te bieden.
“Hij keek de hele tijd een beetje verloren om zich heen. Maar toen we samen hadden aangegeven waar hij een broodje kon halen en hoe Magister werkt, zag ik hem ontspannen. Hij zei: ‘Nu snap ik het tenminste een beetje.’ Dat voelde goed.”
Door dit soort peer support voelen nieuwe leerlingen zich sneller veilig, durven ze vragen te stellen en pakken ze sneller hun leerproces op — terwijl de docent zich kan richten op de rest van de klas.
Wat het oplevert
Peer learning draagt aantoonbaar bij aan:
-
werkdrukverlichting voor docenten;
-
meer sociale veiligheid voor alle leerlingen;
-
meer eigenaarschap en motivatie bij peer learners zelf;
-
meer onderlinge verbinding tussen leerlingen van verschillende achtergronden.
En misschien wel het meest waardevol: het gevoel bij leerlingen dat ze ertoe doen — niet alleen voor hun eigen schoolloopbaan, maar ook voor die van een ander.
De leerling als deel van het antwoord
Het lerarentekort vraagt om creatieve, gedragen én toekomstbestendige oplossingen.
Peer learning is daar één van. En wat ons betreft: een die de kern van onderwijs raakt — leren door te geven, groeien door te verbinden.
🔗 Meer weten over onze programma’s of sparren over hoe peer learning jouw school kan versterken?
Neem dan nu contact met ons op